Debrecen.hu

Nyelvválasztás Bitte wählen Sie eine Sprache Please select a language magyar Deutsch english

Debrecen város 47 buszmegállójának korszerűsítése, illetve átépítése

Debrecen városában a meglévő autóbuszmegállók jelentősen elhasználódtak, javításuk, korszerűsítésük elodázhatatlan. A projekt keretében  40 autóbusz-megállóhely  kerül korszerűsítésre, 7 teljesen új megállóhely épül és 11 utasváró létesül.  A fejlesztéssel szinte valamennyi autóbuszjárat érintett a város egész területén.  

A fejlesztés következtében a felszállási és leszállási idő csökken a megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) miatt, szintén csökken az utazási idő a könnyebb le és felszállás, valamint az egyenetlenség megszüntetése és a tervezett betonszegélykő alkalmazásával. Megszűnik a hullámos, deformálódott burkolat, melyen lassan tud csak a busz biztonságosan közlekedni. A jobb felületen rövidül a fékezési és a gyorsulási szakasz bizonyos része. A várakozóhelyek kiépítettsége, komfortfokozata, az utasok tájékoztatása a megállóhelyen az eddigiekhez képest minőségibb lesz. Az autóbuszöblök akadálymentesítettek lesznek a mozgássérültek és vakok számára. Az akadálymentesítési elvárásoknak való megfelelést rehabilitációs szakmérnök felügyelte a tervezés során.  

A projekt átfogó célja a közösségi közlekedés vonzóvá tétele Debrecen és vonzáskörzetének lakossága, valamint az ide érkező turisták számára. A jó színvonalú tömegközlekedés alternatívája lehet az utóbbi időben jelentősen megnőtt egyéni közlekedésnek (gépkocsihasználat), kedvezően befolyásolhatja a közlekedők eszközválasztását és jelentős mértékben csökkenhet  a városba belépő forgalom nagysága.
A 47 autóbuszöböl korszerűsítése és építése bontási, építési és csapadékvíz-elvezetési tevékenységeket foglal magába.

Az öblök és a peronok pályaszerkezetét térkővel alakítják majd ki, az aszfalt burkolat helyett. Az aszfaltburkolat ugyanis költségesebb, környezetszennyezőbb, bedolgozásnál nem megfelelő hőmérséklet esetén azonnal jelentkeznek az építési hibák, nyomvályúk kialakulása vagy közműaknák és egyéb szerelvények süllyedése esetén a burkolat helyreállítása körülményes. A térkőburkolat fenntartása kedvezőbb az aszfaltburkolatnál, mert kopásállósága sokkal nagyobb az aszfalténál, közműszerelvények meghibásodása esetén gyorsabb és esztétikusabb a helyreállítás, aszfaltburkolatnál kis forgalom esetén is az
„öregedés” miatt repedések keletkeznek, míg ennél a burkolatnál ez a hiba megszűnik. Idővel ennél a burkolatnál is kialakulhat nyomvályú, de ennek megszüntetése egyszerűbb és a környezetet is kevésbé szennyezi, mint az aszfaltburkolat esetében.

A költségeket valamint a műszaki előnyöket és a hátrányokat figyelembe véve a projektben szereplő öblök és peronok legfelső rétegét térkőburkolattal alakítják tehát ki. A térkőburkolat optikai hatása is kedvező a járművezetők szempontjából, mivel az útpálya és az öböl jól láthatóan elkülönül egymástól.
A beruházás indokoltságát, kivitelezhetőségét megvalósíthatósági tanulmány támasztja alá. A beruházás műszaki megvalósítását műszaki ellenőr, mérnök kíséri figyelemmel. A projekt bevételeinek és kiadásainak alakulását, a bizonylatokat a projekt végén könyvvizsgáló ellenőrzi.

A korszerűsítésre kerülő buszmegállók listája. (Letölthető MS Word dokumentum formátumban.)

A projektről szóló sajtóhírek (2008-2009)






































































2014. október 20., hétfő
Vendel

Infobox

Támogató: 
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 
(1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.)

Közreműködő szervezet: 
Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Társaság 
(4028 Debrecen, Simonyi út 14.)

Kedvezményezett: 
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata 
( 4024 Debrecen, Piac utca 20.)

A projekt adatai: 

Támogatási program: 
Észak-alföldi Operatív Program – 
A közösségi közlekedés infrastrukturális fejlesztése

Azonosító szám: 
ÉAOP-3.1.4/B-2008-0006  

Cím: 
Debrecen város 47 buszmegállójának korszerűsítése, illetve átépítése

A projekt kezdete: 
2008. szeptember 23.

A projekt befejezése: 
2009. december 31.

A projekt összköltsége: 
193.419.801 Ft

A támogatás összege, mértéke: 
Az elszámolható költségek 90%-a, 
de legfeljebb 174.077.821 Ft.

Kapcsolódó linkek:

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség